Welke audio interface is het beste geschikt voor het produceren van muziek?
29 april 2020 
12 min. leestijd

Welke audio interface is het beste geschikt voor het produceren van muziek?

Welke audio interface is het beste geschikt voor het produceren van elektronische dance muziek?

Welke audio interface heb ik nodig als je muziek wilt gaan produceren op je PC of Mac?  Dan kan ik je adviseren om een goede audio interface te kopen. In iedere computer of laptop zit standaard een geluidskaart waarop je speakers kan aansluiten. Het probleem is echter dat de kwaliteit niet goed genoeg is om meerdere sporen audio tegelijkertijd te verwerken en de kwaliteit van het geluid ook erg te wensen over laat. Maar welke audio interface gaat het dan wel worden? Er zijn ontzettend veel verschillende soorten en elk gemaakt voor een specifieke toepassing. Wat is nu de beste keuze? In dit artikel vind je alles om de juiste te maken voor een goede audio interface in alle prijsklassen.

Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen 2-in, 2-out USB audio interfaceSteinberg UR22C USB 3 audio interface

Welke audio interface is nu de beste keuze voor jouw situatie?

Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen om een goede keuze te kunnen maken.

  1. Hoeveel in- en uitgangen heb ik nodig op mijn audio interface?
    Als je meerdere instrumenten tegelijk wilt opnemen, zoals een complete band, zul je een hoop ingangen meestal met microfoon voorversterkers nodig hebben. Als je enkel af en toe een microfoon wilt inpluggen is een audio interface met 1 microfoon input meer dan voldoende.
  2. Heb je midi in- en uitgangen nodig op mijn audio interface?
    Wil je een externe hardware zoals een synthesizer aansluiten via midi? Is deze synthesizer allen via midi aan te sluiten of is deze uitgerust d.m.v. USB?
  3. Wil ik een USB 2.0. USB 3.0, FireWire, Thunderbolt 2, Thunderbolt 3 of toch een USB-C audio interface?
    Het grootste deel van de audio interfaces gebruikt USB 2.0, maar we komen ook FireWire, Thunderbolt tegen en USB-c die allemaal werken met hogere data snelheden.
  4. Wil ik een audio interface met een ingebouwde DSP chip waarop je allerlei speciale plug-ins kunt draaien?
    Die zijn vaak duurder, maar het betekent wel dat de processor van je computer minder zwaar belast wordt. De bekendste interfaces met ingebouwde DSP zijn de Apollo Twin modellen van Universal Audio, maar ook andere merken als Antelope gebruiken een vergelijkbaar systeem.
  5. Wil je een audio interface enkel in je eigen studio gaan gebruiken of hem ook mee wilt kunnen nemen naar optredens en repetities?
    In dat laatste geval is een compact model dat in een rugzak past de beste keuze.
  6. Wat is je budget voor het aanschaffen van een audio interface?
    Uiteraard is de prijs het ultieme criterium. Tegenwoordig koop je voor minder dan €200,- een prima 2 in- / 2 uitgangen audio interface, maar voor een top geluidskwaliteit of meer in- en uitgangen zul je meer moeten uitgeven.

In welke categorieën kun je audio interfaces onderverdelen?

  1. Interne audio interfaces (PCI-e variant).
  2. Externe audio interfaces klein (aansluiting middels USB 2.0, USB 3.0, FireWire of Thunderbolt 2 of 3).
  3. Externe audio interfaces groot (19 inch en aansluitingen middels USB 2.0, USB 3.0 of FireWire).
  4. Standalone mengpaneel of mixer voorzien van een audio interface (aansluiting middels USB, FireWire).

Arturia AudioFuseUniversal Audio Apollo Twin X DuoAudient ID4 USB audio interface

Welke factoren zijn van invloed op de prijs en kwaliteit van een audio interface?

  • Kwaliteit van de AD/DA converters
    Een audio interface voor muzikale doeleinden wordt namelijk in twee richtingen gebruikt. Het analoge signaal (microfoon, gitaar) wordt door de audio interface omgezet in een digitaal signaal. In een muziekprogramma (welke DAW is het beste geschikt voor elektronische muziekproductie?) wordt dit digitaal bewerkt en wordt vervolgens door de audio interface analoog weer uit naar je luidsprekers gestuurd.
  • Hoeveelheid in- en uitgangen en welk type in- en uitgangen
    Microfoon ingang (XLR aansluiting)

    Deze ingang is bedoeld voor het aansluiten van microfoons. Let wel op of je microfoon een fantoom voeding (48V) nodig heeft. Er zit meestal een schakelaar / drukknop op je audio interface waarmee je deze voeding aan- of uit kan zetten. Het is een zwak signaal en moet versterkt worden middels een voorversterker die er vaak standaard is ingebouwd.
    Midi in- en uitgangen (5-pins aansluiting)
    Deze in- en uitgangen zijn bedoeld om bijvoorbeeld synthesizers d.m.v. midi aan te sluiten op je audio interface. Je kan deze aansluitingen herkennen door de 5-pins aansluiting en vaak heb je een midi ingang, midi uitgang en een midi Thru uitgang.
    Line level ingang (6,3 mm Jack aansluiting)
    Deze ingang is bedoeld voor het aansluiten van instrumenten met hoge signaalniveaus, zoals drumcomputers, synthesizers en keyboards.
    Instrument level ingang (6,3 mm Jack aansluiting maar heeft een variabel signaalniveau)
    Deze ingang is bedoeld voor gitaren en basgitaren. Een line level jack-kabel is anders opgebouwd dan een instrument level jack-kabel. Dit is de reden dat je in muziekwinkels aparte kabels voor gitaren en voor synthesizers vindt. Als je een audio interface met één of twee audio-ingangen hebt, zijn dit meestal gecombineerde Jack/XLR-ingangen. Je kunt er een XLR-kabel insteken van een microfoon, maar ook een Jack-kabel van een synthesizer of een gitaar. Je audio interface herkent of er een XLR-kabel of een Jack-kabel inzit, maar je moet zelf even instellen wat voor soort Jack-kabel je erin hebt gestopt. Hiervoor vind je naast de audio ingang een schakelaar voor line of instrument. Sommige fabrikanten geven een instrument-ingang aan met een icoontje van een gitaar.
    Koptelefoon uitgang (6,3 mm Jack aansluiting)
    Deze uitgang is bedoeld voor het aansluiten van een studio koptelefoon. Ik kom in een later artikel met meer informatie over wat een goede studio koptelefoon is en waar hij aan moet voldoen.
    Studio monitor uitgang (6,3 mm Jack, XLR of RCA aansluiting)
    Deze uitgang is bedoeld voor het aansluiten van je studio speakers. Ik kom in een later artikel met meer informatie over goede studio speakers en waar je op moet letten voordat je een dergelijke investering doet.
    De hoeveelheid en kwaliteit van de voorversterker ingangen voor microfoons
    Het doel van deze ingangen is om microfoonsignalen ‘bruikbaar’ te maken. Microfoons zelf zetten geluidstrillingen namelijk om in een elektrisch signaal van maar enkele millivolts. Om dit extreem zwakke geluidssignaal te kunnen bewerken en ermee te kunnen mixen, moet het eerst een beetje versterkt worden en daar heb je een microfoon voorversterker voor nodig.
    Sample frequentie en bit diepte
    De standaard sample frequentie van een CD is 44,1 kHz, van een DVD 48 kHz. Sommige audio interfaces kunnen tot wel 192 kHz aan, voor hobbyisten en semi-pro’s onzin, alleen in professionele studio’s kan dit een voordeel hebben. De bit diepte is wel belangrijk. 16 bit is standaard, maar 24 bit (of zelfs 32 bit) wordt door de meeste muziekproducenten gebruikt omdat het minder gevoelig is voor ruis in je signaal tijdens een opname. De goedkoopste audio interfaces werken alleen op 16 bit.
    Interne DSP om intern op je audio interface plug-ins te kunnen draaien
    Sommige audio interfaces hebben een interne DSP waarop je plug-ins kan laten draaien. Dit zorgt voor een ontlasting van de computer CPU en helemaal als jouw muziekproductie projecten groot qua omvang zijn.
    Latency
    Als je aan de slag wilt met het opnemen en mixen van externe instrumenten, dan is het belangrijk dat er geen vertraging in het spelen (de opname) en de weergave over de luidsprekers van een instrument zit. In de audiowereld wordt zo’n vertraging latency genoemd. De betere audio interfaces hebben een minimale latency, goedkopere interfaces kunnen een hogere latency hebben. Maar allemaal hebben ze de eigenschap dat ze een veel lagere latency hebben dan wanneer je probeert op te nemen zonder een audio interface. Elke audio interface heeft een driver nodig en het is aan te raden om na aanschaf meteen de laatste driver op je systeem te installeren. Een oude driver of een driver die niet goed werkt met jouw versie van een besturingssysteem, is een bron van problemen zoals klikjes en een hogere latency.
    USB 2.0, USB 3.0, FireWire, Thunderbolt 2 of 3 (USB-C)
    Afhankelijk met welk data protocol (het overbrengen van de audio data naar je muziekproductie computer) er gewerkt wordt zal dit enorm de prijs bepalen. Later meer hierover.

RME HDSPe AIO PCIe audio interface

Interne audio interface (PCI-e)

Je kunt audio interfaces onderverdelen in verschillende varianten en de eerste categorie is de interne audio interface (PCI-e variant). Zoals ik al eerder schreef heeft elke computer wel een audio uitgang waarop een geluidssysteem kan worden aangesloten. Deze uitgang noemen we de line-out. Dit is meestal een 3,5 mm stereo jack aansluiting. Deze bevindt zich op de achterkant van je desktop computer en aan de zij- of achterkant van je laptop. Vaak is de geluidskwaliteit redelijk tot matig te noemen, vooral bij laptops is de kwaliteit matig te noemen.

Conclusie: de standaard ingebouwde geluidskaart is niet geschikt voor muziekproductie! Anno 2020 zul je deze audio interfaces bijna niet meer tegenkomen en zal deze optie verder ook niet uitgebreid behandelt worden.

Apogee Element 46

Externe audio interface

Tegenwoordig zijn bijna alle audio interfaces extern en kun je ze in vele varianten terug vinden. De goedkopere varianten worden allemaal aangesloten middels USB 2.0. Een aantal duurdere varianten beschikte vroeger vaak over een FireWire aansluiting. Tegenwoordig is dit Thunderbolt, deze aansluiting wordt vooral veel door Apple gebruikt. Een externe audio interface maakt het verder mogelijk om studio monitoren aan te sluiten. Je kunt daar tevens instrumenten zoals een gitaar of een microfoon om vocalen mee op te nemen.

De meeste laptop computers hebben tegenwoordig een USB 2.0 of 3.0 aansluiting. Op Macs worden daarentegen ook Firewire en Thunderbolt 2 (mini displaypoort) aansluitingen aangetroffen. En tot slot is er de opkomende Thunderbolt 3, dat vaak op de markt gebracht wordt als USB-C. USB 2.0 en FireWire halen gemiddeld dezelfde snelheid, namelijk 480 Mb/s. In veel gevallen is dat snel genoeg om 60 sporen tegelijkertijd mee op te nemen. Dan is er natuurlijk nog USB 3.0, en dat is ongeveer 10x sneller dan USB 2.0 en haalt snelheden tot 5 Gb/s. USB-C (vierkante uitvoering) haalt snelheden tot 10 Gb/s. Thunderbolt 2 haalt snelheden tot 2,5 Gb/s en Thunderbolt 3 (ronde uitvoering) haalt snelheden tot 40 Gb/s.

Wat werkt nu het beste? Firewire, USB of Thunderbolt?

Na het lezen van bovenstaande zou je zeggen dat je niet verder hoeft te lezen, maar helaas is de snelheid van een protocol niet de enige meetellende factor. FireWire zorgt er namelijk voor dat de data op een meer gelijkmatige manier wordt overgebracht dan bij USB. Mocht je virtuele instrumenten gebruiken, dan komt dit zeker tot uiting. Bij FireWire zal je merken dat er (bijna) geen vertraging optreedt. Dit voordeel heeft FireWire niet te danken aan de snelheid, maar aan het ontwerp. Het ontstaat directe interactie toe en wordt daardoor direct geïmplementeerd in de hardware. Aan de andere kant hebben FireWire interfaces ook een nadeel. Ze hebben altijd een aparte voeding nodig. USB daarentegen, heeft dat in de meeste gevallen niet.

Antelope Audio Zen Tour

Naast deze twee aansluitingen hebben we de Thunderbolt poort. De meeste iMacs en Macbooks beschikken over deze aansluiting. Een Thunderbolt 2 of 3 poort vat in principe alle bovengenoemde voordelen samen en is de ideale aansluiting, en werkt ook nog eens veel sneller. Daarom is het, vooral als we kijken naar de toekomst, verstandig om voor een audio interface te kiezen die een Thunderbolt aansluiting heeft. Houdt er wel rekening mee dat je laptop / Macbook ook een Thunderbolt aansluiting moet hebben om de voordelen te behalen.

Heb je geen laptop met een Thunderbolt aansluiting? Bedenk dan in eerste instantie of je wel gebruik wilt maken van deze snelle poort. Wil je alleen geluid opnemen zonder dat dit moet worden gemonitord? Of gebruik je geen virtuele instrumenten? Dan kom je met een USB of FireWire aansluiting makkelijk uit de voeten. Wil je echter wel veel sporen tegelijkertijd gebruiken en is het van groot belang dat je geen latency (vertraging) ervaart, dan is het aan te raden om naar een Thunderbolt aansluiting te kijken. Bij de nieuwe Macbook Pro’s zien we bijvoorbeeld dat alle andere aansluitingen (HDMI, USB, Thunderbolt 2) zijn verdwenen en dat USB-C de nieuwe standaard is geworden. Maar mocht je een nieuwe laptop / Macbook willen aanschaffen, let dan goed op de aansluitingen die erop zitten want de kans wordt steeds groter dat ze enkel met USB-C geleverd worden. Dan heb je wellicht een aantal koppelstukjes nodig om de geluidskaart te kunnen koppelen.

Voor elk budget een goede audio interface beschikbaar!

Om je te helpen een goede keuze te maken heb ik een aantal audio interfaces geselecteerd die ik je met een gerust hart kan aanbevelen. Dat wil echter zeker niet zeggen dat andere interfaces niet de moeite waard zijn.

Audient ID4 USB audio interface

Audient ID4 USB audio interface

  • Prijs: €119,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 1
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 2
  • Computer aansluiting: USB 2.0
  • Digitale ingangen: geen
  • Digitale uitgangen: geen
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 96 kHz
  • Microfooningang: ja, 1
  • MIDI I/O (din aansluiting): geen
  • Interne DSP: geen

Steinberg UR22C USB 3 audio interface

Steinberg UR22C USB 3 audio interface
  • Prijs: €149,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 2
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 2
  • Computer aansluiting: USB 3.0 (USB-A)
  • Digitale ingangen: geen
  • Digitale uitgangen: geen
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 192 kHz
  • Microfooningang: ja, 2
  • MIDI I/O (din aansluiting): MIDI in, MIDI thru
  • Interne DSP: geen

Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen 2-in, 2-out USB audio interface

Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen 2-in, 2-out USB audio interface

  • Prijs: €151,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 2
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 2
  • Computer aansluiting: USB 3.2 (USB-C)
  • Digitale ingangen: geen
  • Digitale uitgangen: geen
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 192 kHz
  • Microfooningang: ja, 2
  • MIDI I/O (din aansluiting): geen
  • Interne DSP: geen

Apogee Element 46

Apogee Element 46

  • Prijs: €765,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 4
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 6
  • Computer aansluiting: Thunderbolt 2
  • Digitale ingangen: ja, S/PDIF, ADAT
  • Digitale uitgangen: ja, S/PDIF, ADAT
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 192 kHz
  • Microfooningang: ja, 3-4
  • MIDI I/O (din aansluiting): geen
  • Interne DSP: geen

Universal Audio Apollo Twin X Duo

Universal Audio Apollo Twin X Duo

  • Prijs: €851,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 2
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 2
  • Computer aansluiting: Thunderbolt 3
  • Digitale ingangen: ja, S/PDIF, ADAT
  • Digitale uitgangen: nee
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 192 kHz
  • Microfooningang: ja, 2
  • MIDI I/O (din aansluiting): geen
  • Interne DSP: ja

Antelope Audio Zen Tour

Antelope Audio Zen Tour

  • Prijs: €1509,-
  • Aantal analoge ingangskanalen: 8
  • Aantal analoge uitgangskanalen: 8
  • Computer aansluiting: USB 3.0, Thunderbolt 2
  • Digitale ingangen: ja, S/PDIF, ADAT
  • Digitale uitgangen: ja, S/PDIF, ADAT
  • Fantoomspanning: ja
  • Geschikt voor besturingssysteem: Apple OSX / Mac OS, Microsoft Windows
  • Hoofdtelefoonuitgang: ja
  • Maximale sample rate: 192 kHz
  • Microfooningang: ja, 3-4
  • MIDI I/O (din aansluiting): geen
  • Interne DSP: ja

Tot zover deel 3 van deze 12-delige reeks artikelen om een kickstart te maken met je eigen muziekproducties. In deel 4 zal ik verder gaan met mijn persoonlijke favoriete keuze plugins en welke echt een must have zijn om professionele producties te maken.

Wil je meer weten over welke computer en besturingssysteem nu het beste geschikt is voor muziekproductie? Lees dan het artikel “Deel 1: Welke muziekproductie computer is het beste geschikt”

Wil je meer weten over welke DAW is nu het beste geschikt is om elektronische dance muziek mee te produceren? Lees dan het artikel “Welke DAW is nu het beste geschikt om elektronische dance muziek mee te produceren?”

Ben jij benieuwd wat de DDMA voor jou kan betekenen als je graag wilt beginnen met het produceren van muziek? Bekijk dan ons aanbod van muziekproductie lessen en opleidingen.

Over de schrijver
Mijn naam is Joost van Dreumel. Ik heb een ongekende passie voor muziek, ben ik DJ en produceer mijn eigen platen in verschillende stijlen muziek. De afgelopen jaren heb ik een exponentiële groei doorgemaakt. Ik heb meer dan fulltime besteed aan opleidingen, masterclasses, zelfstudie, persoonlijke ontwikkeling en alles tot op het detail uitgezocht wat betreft les geven, DJ-en, audio engineering, studiotechniek en muziekproductie. Ik leerde dat alles mogelijk is, als je zelf maar bereid bent om in jezelf te ontwikkelen.Daarom werd het tijd om al mijn opgedane kennis over te dragen aan andere gepassioneerde muziekliefhebbers zodat ook zij serieuze stappen kunnen gaan zetten in hun muzikale carrière.
Reactie plaatsen