Beter mixen door het gebruik van referentietracks.
29 maart 2022 
in Mixing
9 min. leestijd

Beter mixen door het gebruik van referentietracks.

Als je regelmatig tracks afmaakt, maar niet tevreden bent met hoe het eindresultaat klinkt, is er vaak wat aan de hand met je mix balans van je track. Je zal allereerst moeten zorgen dat individuele instrumenten of elementen van je track tot een goed klinkend geheel te mixen. Daarvoor is het nodig dat je EQ, panning, compressie en galm op een bewuste manier leert gebruiken. Maar om je track goed in balans te krijgen is het gebruik van een referentietrack een handig hulpmiddel. Maar waarom is dat nou zo'n handel hulpmiddel? Waarom wordt dat nou zoveel gedaan? In dit artikel zal ik daar verder op in gaan en zal ik je verder alle informatie geven hoe dit op een goede en juiste manier toepast.

Een referentietrack is een track die al gereleased is en die je gebruikt tijdens het produceren, mixen en masteren om jouw project mee te vergelijken. Het is dan wel handig dat je een track pakt die in hetzelfde genre is geproduceerd ;-). Maar waarom passen we nou een referentietrack toe om jouw project te gaan vergelijken? Als je op zoek bent naar een bepaalde sound is het makkelijk om te refereren aan een bekende artiest of producer. De muziekproducer vertellen welke klank je zoekt kan erg subjectief zijn. De termen: warm, koud, zwaar, dun, immens, lo-fi of clean kunnen voor ieder persoon iets anders betekenen. Probeer in plaats daarvan te refereren aan bijvoorbeeld de bassline van een dikke techno floorfiller of aan de lead melodie die groot en euforisch klinkt van je favoriete trance producer.

Referentietracks kunnen gebruikt worden bij het verklaren van muzikale gedachten tot het vergelijken van verschillende processing technieken tijdens het mixen. Bekende, zeer gewaardeerde tracks kunnen door een mix engineer gebruikt worden om zijn mix te vergelijken met deze referentie. Als bijvoorbeeld de referentietrack meer informatie bevat in het hoog, kan er een aanpassing gemaakt worden om meer in de buurt te komen van deze referentie. Vaak wordt deze methode nog niet vaak toegepast bij veel muziekproducers. Het gevolg is dat je veel sneller stomme fouten gaat maken, en dan vooral op momenten dat die erg slecht uitkomen.

Ook muziekproducers die al jaren produceren, mixen of masteren doen dit nog steeds. Je gehoor is namelijk veel te afhankelijk van allerlei zaken om betrouwbaar te zijn. Gebruik daarom referentietracks waardoor je jouw muziek goed kunt vergelijken met de hits uit hetzelfde genre en waardoor je voorkomt dat je tracks niet getekend worden op de labels waar jij graag tracks uit wilt gaan brengen. De plugin ABMetric van Plugin Alliance kun je hiervoor goed gebruiken.

MetricAB mastering dance tracks

Waarom referentietracks houvast bieden tijdens het verglijkingsproces:

  1. Je gehoor zelf is niet altijd 100% nauwkeurig en de nauwkeurigheid wisselt afhankelijk van het volume waar je op werkt.
  2. Je gehoor wordt snel “moe”. Vooral als je op hoge volumes mixt en produceert. Je mist dan snel details of je gaat juist teveel in op details waardoor je het grote plaatje vergeet.
  3. Je humeur sluit niet altijd aan bij de emotie van de track waar je mee bezig bent.
  4. Alcohol en drugs helpen niet maar referentietracks wel.

In sommige gevallen moet je soms werken op een ander systeem met afluistering en akoestiek die je niet kent. En soms heb je ook gewoon haast, het moet af. In deze gevallen helpt met het werken met een referentietracks. Referentietracks zorgen er in de eerste plaats voor dat je binnen de algemeen geaccepteerde kaders blijft. Als je zeker weet dat die basis goed is kun je jouw sound toevoegen.

Als je nog aan het leren en oefenen bent met het produceren in een bepaalde genre, dan kan het ook helemaal geen kwaad om een mix of master van iemand letterlijk na te maken of daarbij in de buurt te komen. Als je een instrument gaat leren spelen dan ga je ook niet gelijk je eigen nummers schrijven en produceren, mixen en masteren ;-). Hierbij nog een goede plugin Reference2 van Mastering the Mix om je project te vergelijken met een referentietrack.

Reference2 VST

Waar kun je op letten als je naar een referentietrack luistert?

Veel mensen, en zeker beginners gebruiken geen referentietracks. Ook al hebben ze er wel al van gehoord. Waarschijnlijk komt dit gewoon doordat ze niet weten waar ze naar moeten luisteren. Hieronder vind je een aantal punten waar je op kunt letten:

  1. Over-all feel.
    Is de track donker, vrolijk, dun, vet, uplifting, aggressief etc.
  2. Kick & bass.
    Hoeveel lage informatie zit er in de track? Is de kick strak, dik, vol of geldt dit juist voor de bass? Hoe is de verhouding tussen die twee? Is het laag punchy of juist niet strak en wollig? Is je akoestiek niet optimaal check dit dan ook over je koptelefoon en op meerdere plekken in je kamer.
  3. Vocalen.
    Waar hoor je de vocalen in de mix? Is de lead één spoor, of hoor je ook dubbels en zo ja waar hoor je die? Hoe scherp of warm klinkt de vocalen? Zijn de vocalen heel dynamisch of juist plat? Welke effecten hoor je er op? Heb je geen vocalen in de track dan geld hetzelfde voor de lead sounds.
  4. Hoge frequenties.
    Welke sounds klinken schel of helder, en welke dof of geknepen?
  5. Midden frequenties.
    Op minder goede studio monitoren hoor je vooral het hoog en laag minder goed. Het mid is dus zeer belangrijk. Welke sounds hoor je hier? Klinkt het warm of een beetje “boxy”. Speel jouw track ook eens af over minder goede speakers en vergelijk dan weer met de referentietrack. Blijft jouw mix net zo goed overeind
  6. Stereobeeld.
    Hoe breed is de mix? Hoe breed en groot klinken de instrumenten en eventuele vocalen? Op welke plekken in de mix hoor je de instrumenten en sounds? Wat hoor je in het midden?
  7. Diepte.
    Welke sounds hoor je dichtbij en welke juist achterin de mix? Staan de sounds die je achterin hoort alleen zachter, of klinken ze ook doffer en zit er ook reverb op? Op welke tracks hoor je wel of geen reverb of delay?
  8. Overige effecten. 
    Welke effecten hoor je nog meer? Chorus, flangers, phasors, harmonizers, distortion, saturation etc.?
  9. Over-all dynamiek.
    Is de track heel dynamisch (veel verschil tussen hard en zacht), of juist plat en hard? Hoor je compressie op de master?

Magic AB plugin reference tracks

  1. Je kiest een verkeerde referentietrack.
    Je moet natuurlijk wel een track kiezen waar de mix en master ook echt goed zijn. Je kunt dit natuurlijk ook googlen ;-) door Best reference tracks for EDM in te typen. Een goede vraag die je je kunt stellen is ook, welke track heeft het meeste geld opgeleverd of stond het langst in een hitlijst.
  2. De kwaliteit ven de referentietrack is niet goed
    Hopelijk spreekt dit punt inmiddels voor zich maar je wilt jouw mix natuurlijk niet vergelijken met een slecht mp3-tje dat je illegaal gedownload hebt :-P….
  3. Je past geen volumecorrectie toe
    De referentietrack is al gemixt en gemasterd en daardoor (veel) harder. Je ervaart zo’n track dan dus ook heel anders. Je oren pikken de frequenties letterlijk heel anders op. Zet de referentietrack dus op gehoor zachter, of gebruik een plugin die hiervoor gemaakt is. Wat je ook kan doen is om een maximizer op jouw mix te zetten tijdens het vergelijken. Je maakt dan jouw mix juist harder. Welke ik zelf altijd toepas is L3 Ultramaximizer van Waves. Fijne en goede plugin! Zet na de maximizer een volumemeter op de master. Check dan of de RMS of LUFS level van jouw track en de referentietrack min of meer gelijk zijn.
  4. Je gebruikt maar één referentietrack.
    Want waarom zou je er niet tenminste twee gebruiken? Dan weet je nog zekerder dat je goed zit.

L3 Ultramaximizer plugin Waves

Het gebruik van een goede referentietrack is essentieel om goede mixen en tracks te maken in een bepaald genre. Leer vervolgens goed werken met de plugin naar keuze om jouw project met de referentie track te vergelijken. Leer vervolgens goed luisteren naar je referentietrack en mocht je nog niet helemaal tevreden zijn met je sound ga dan stap voor stap aan de slag om een vergelijkbare sound te produceren. Hopelijk pas je voor nu altijd een goede referentietrack toe om goede mixen en masters te maken van jouw eigen producties. Tevens hoop ik je met dit artikel voldoende inzichten te hebben gegeven waar je dan vervolgens op kunt letten tijdens het vergelijken.

Ben jij benieuwd wat de DDMA voor jou kan betekenen als je graag wilt beginnen met het produceren van muziek? Bekijk dan ons aanbod van muziekproductie lessen en opleidingen.

Over de schrijver
Mijn naam is Joost van Dreumel. Ik heb een ongekende passie voor muziek, ben ik DJ en produceer mijn eigen platen in verschillende stijlen muziek. De afgelopen jaren heb ik een exponentiële groei doorgemaakt. Ik heb meer dan fulltime besteed aan opleidingen, masterclasses, zelfstudie, persoonlijke ontwikkeling en alles tot op het detail uitgezocht wat betreft les geven, DJ-en, audio engineering, studiotechniek en muziekproductie. Ik leerde dat alles mogelijk is, als je zelf maar bereid bent om in jezelf te ontwikkelen.Daarom werd het tijd om al mijn opgedane kennis over te dragen aan andere gepassioneerde muziekliefhebbers zodat ook zij serieuze stappen kunnen gaan zetten in hun muzikale carrière.
Reactie plaatsen