De afgelopen jaren is er in de dance muziek een ware loudness war geweest. Gelukkig is dat zo’n beetje voorbij dankzij de streamingdiensten zoals Spotify en Youtube. In veel gevallen is het niet meer handig om een keiharde, platte track te uploaden, behalve als het gewoon vet klinkt natuurlijk ;-). De streamingdiensten meten namelijk het gemiddelde volume van je hele track. Dit gemiddelde volume heet LUFS (Loudness Unit Full Scale). Is je track te hard dan wordt deze zachter gezet en andersom. Dit heet Loudness Normalization. Hoe hard jouw track dan daadwerkelijk moet zijn en alle informatie daarover lees je in dit artikel.
Wat is de loudness war?
Begin jaren negentig ontdekten muziekproducenten dat compressors en limiters dankzij de komst van digitale audio veel verder gepusht konden worden dan voorheen mogelijk was met vinyl en tape. Door met een compressor of limiter de pieken af te kappen kan het RMS-niveau worden opgeschroefd terwijl de pieken netjes onder de 0 dB blijven. Het RMS niveau is een soort gemiddelde wat in tegenstelling tot het piekniveau redelijk overeenkomt met hoe luid we de muziek ervaren. Omdat op de radio nummers gelijk werden getrokken aan de hand van de luidste pieken, oftewel peak-normalisatie, werd het voor muziekproducenten interessant om die pieken een beetje te snoeien. Op die manier werd hun hit immers harder afgespeeld dan die van de concurrent. Maar de concurrent had precies hetzelfde idee… De rest is geschiedenis.
Give peaks a chance
Je kunt natuurlijk moeilijk de hele muziekindustrie opleggen dat ze hun producties minder hard moeten afleveren, dat valt niet te handhaven. Daarom zijn platforms zoals Spotify, iTunes en YouTube met iets veel slimmers gekomen. Ze hanteren namelijk een zeer conservatief geluidsniveau als doel. Van alle nummers wordt het gemiddelde geluidsniveau over het hele nummer berekend. Als dit gemiddelde boven hun ideale geluidsniveau ligt wordt het nummer automatisch zachter gezet. In plaats van peak-normalisatie gebruiken ze dus loudness-normalisatie. Extreem compressen en limiten om de muziek harder te maken heeft dus geen zin meer. Hierdoor blijven je tracks ook veel dynamischer klinken. Als je nog geen goed beeld hebt van wat loudness doet met het audio signaal bekijk dan onderstaande afbeelding.
Maar hoe hard moeten mijn tracks dan precies zijn?
Spotify en Youtube hebben graag dat je jouw muziek aanlevert op -14dB LUFS en -1 True Peak. Op de website Loudness Penalty kun je zien hoeveel harder of zachter jouw track zou worden omgezet als je deze upload naar de verschillende streaming diensten.
Gratis plugin om de hardheid en True Peaks van je track te kunnen meten
Wil je checken hoe hard jouw mix of master is dan heb je dus een LUFS en True Peak meter nodig. Sommige DAW programma’s hebben dit nu standaard op de master of als loudness plugin, maar andere niet. Wil je graag weten hoe hard en True peaks jouw track zijn? Download dan deze gratis Youlean Loudness Meter plugin.
Conclusie
Focus je als muziekproducer dus op bovenstaande ranges en denk dus niet hoe harder de track is hoe beter, om je concurrenten af te troeven. Als er bijna geen dynamiek meer in je track aanwezig is en alles zo plat als een dubbeltje gecompressed is, klinken de meeste tracks niet echt interessant meer. Mocht je zelf je tracks niet masteren en dit uitbesteden aan een mastering engineer, zorg dan dat je mix voldoende headroom heeft en je uiteindelijk rond de -6 dB uit komt op je master kanaal.
Ben jij benieuwd wat de DDMA voor jou kan betekenen als je graag wilt beginnen met het produceren van muziek? Bekijk dan ons aanbod van muziekproductie lessen en opleidingen.